✿ یادداشت های مینا گونه ✿

مطالبی درباره شهر زیبای من قوچان

1393/1/8 0:02
نویسنده : مینا
2,933 بازدید
اشتراک گذاری

من توی ی شهر زیبا به اسم قوچان متولد شدم و اصالتا قوچانیم، قوچان یه شهر کوهستانیه در استان خراسان که اگه بخوام یجور آدرس بدم که بفهمین میشه گفت بین بجنورد و مشهد قرار داره  که در ادامه توضیحات کامل تری دربارش خدمتتون عرض میکنم

قوچان (آساک به عنوان پایتخت اشکانیان بوده و آنچنانکه ارمتون تاریخی برمیاید نه تنها شهرهایی همچون بجنورد و درگز روزگاری جزو قوچان بشمار میرفته که درگذشته با توجه به وسعت شهرها یکی پس ازدیگری ازقوچان جدا شده اند که حتی شهرهای مهمی پون نیشابور و اسفراین گاهی توسط حکمرانان قوچان اداره شده است، سیاست بعضی از رژیم های شاهنشاهی بر این بوده است که قوچان را محدود نگه دارند بخاطر همین قوچان محدود مانده است.

در قرون وسطی قوچان به اسم خبوشان نامیده میشده که تا اسفراین و داغیان  حد آن است.

نژاد قوچانیها مرتبط با آریایی ها میباشد که قبل ازاسلام به این منطقه مهاجرت کرده اند (خیلیا فکر میکنند زبان مردم قوچان ترکی یا کردی است) که در ابتدا به زبان فارسی و سپس به فارسی دری صحبت می کردند که با توجه به عوامل مختلف زبان مردم ازاصالت خود در آمده و به زبان های مختلف صحبت میکنند حتی روستاهای تاریخی اطراف قوچان همچون استاد به زبان فارسی سخن میگویند که خود نشانگر قدرت زبان فارسی در این منطقه است.

رودخانه مهم اترک ازقوچان میگذرد که پلی درزمان جنگ جهانی دوم بر رویش ساخته اند (برای بردن نیروهای ارتشی به شوروی سابق)

قوچان دارای آبوهوای ییلاقی میباشد که برای سفرهای تابستانی بسیار مناسب است و روستاهای زیبا با باغ های سرسبز را در خود جای داده است همچون یوسفخان، قره شاهوردی، دره شمخال، خسرویه...

از سوغاتی های قوچان می توان به کشمش، شیره انگور، برگه زردآلو...

انواع لبنیات: ماست خشک، پنیر لاکتیکی، کشک، دوغ، روغن زرد(اکثرا به اسم روغن کرمانشاهی میشناسن)...

صنایع دستی: گلیم، نمد، پوستین، سفال، گیوه، چارق(نوعی کفش)...

در مراسم های شادی قوچان رقص کردی رایج است که ازشمال خراسان و از کرمانج های بجنوردی نشات گرفته است که همانند تمرین رزم می باشد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان محیاآرام جانم
8 فروردین 93 0:08
عاشقتم عزیزدلم.دلم برات لک زده بخدا
مینا
پاسخ
اخی فک کردی من مینام!! البته مینام ها
مامان محیاآرام جانم
8 فروردین 93 0:09
خیلی خووووووووووووووووووووش اومدی عشقم
مینا
پاسخ
این واسه اون میناس ولی ممنون
مامان محیاآرام جانم
8 فروردین 93 0:43
وای واقعا ببخشید.من فک کردم مینای خودمی
مینا
پاسخ
اشکال نداره عزیزم
نرگس مامان متین
9 فروردین 93 9:00
سلام عزیزم خیلی خوش اومدی وب خیلی جالبی هم داری
مینا
پاسخ
ممنون عزیزم من ک تازه کارم ولی خوشحالم ک خوشتون اومده
مامان علی خوشتیپ
9 فروردین 93 10:50
سلااااام عزیزم...به نی نی وبلاگ خوش اومدی
مینا
پاسخ
وای عزیزم ممنون ک اومدین سر زدین قدم رنجه کردین بازم حتما بیاین ها. خودت میدونی چقد وباتو دوس دارم
مامان علی خوشتیپ
9 فروردین 93 10:59
خیلی از اطلاعاتی که درباره شهر قوچان نوشتی خوشم اومد...چقدر لباس محلیاشون خوشگله
مینا
پاسخ
ممنون عزیزم طرفای ما بیاین و ازشیره انگورمون حتما استفاده کنین فوق العادس (واسه اینکه وب اشپزی داری میگما)
سودابه
9 فروردین 93 20:09
سلام خانمی بارها در شهرتون توقف داشتم.هواش عالیه ان شاالله خیلی زود مامان می شی خووووووووووووو عزیزم ممنون که به وب من و نوه های گلم متین و مانی تشریف آوردید
مینا
پاسخ
دفه بعد حتما طرف ما هم بیاین عزیزم. من هنو ازدواج نکردم
مامان اهورا
9 فروردین 93 22:33
مرسی عزیزم از اطلاعاتت منم کردما . ولی کرد کرمانشاه
مینا
پاسخ
خواهش میشه گلم بله ما ارادت داریم به همه کردا مخصوصا کرد کرمانشاه ولی من فارسم
سيدرجب
4 آبان 93 21:16
سلام همشهري اگه مطالب بيشتري درباره قوچان ومشاهيرش خواستي مي توني به ماسربزني خوشحال ميشم
مینا
پاسخ
سیدرجب
17 فروردین 94 10:21
سلام همشهری سال نومبارک امیدوارم سال خوبی داشته باشید
زري
16 تیر 94 0:52
سلام مادرم اهل شهر شماست بهترين خاطرات من از دوران كودكي وشهر زيباي شماست يادمه وقتي ميامديم قوچان تو حياط بسيار بزرگ خاله خذا بيامرزم چه اتشي كه نمي سوزونديم موفق باشي
مینا
پاسخ
خوشحالم كه يه نصفه نيمه همشهري پيداشد بلاخره و خيلي بيشتر خوشحالم كه از شهر من خاطرات خوبي دارين همچنين